Geen producten in je winkelmand.

Geen producten in je winkelmand.

Wil je afvallen, doe het dan goed!

zout01

Afvallen doe je voornamelijk aan tafel. De enige, echte manier om je lichaamsgewicht naar beneden te krijgen, is: aandacht aan je voeding besteden. Sporten hoort er zeker ook bij, 1 + 1 = 3 in dit geval. Lichaamsbeweging draagt bij aan een gezonde levensstijl en houdt je gewicht op peil, maar wat en hoe je eet heeft prioriteit.

Wat is belangrijker om af te vallen: bewuster eten en/of meer sporten?

Ieder pondje gaat door het mondje, zware botten bestaan niet. Je kan een grovere bouw hebben, het soort lichaamsvorm dat je hebt typeert, maar dit is geen belemmering om af te slanken.  Afvallen doe je vooral aan tafel door gezond en uitgebalanceerd te eten zonder dat je jezelf daarbij qua smaak tekort doet (gezond eten wil niet zeggen dat je niet lekker kunt eten!). Verder is het natuurlijk wel zo dat een bewuste keuze van voedingsmiddelen en lichaamsbeweging hand in hand zouden moeten gaan voor een betere levensstijl. Het doet iedereen goed om minder tijd voor de televisie, achter de pc en in de auto door te brengen.

Regelmatig bewegen, bijvoorbeeld 2 -3 per week fitness,  helpt om je gewicht onder controle te houden en om te voorkomen dat kilo’s die je met een dieet bent afgevallen er weer aankomen. Lichaamsbeweging is een belangrijke pilaar voor een gezonde levensstijl. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op verdeling van het lichaamsvet en dat het visceraal vet (het vet rond de interne organen) vermindert. Samen met een verantwoord voedingspatroon helpt sporten dus om een ‘buikje’ te lijf te gaan.

Wat te eten?

Afvallen doe je dus vooral aan tafel. Een voedingsplan zal pas echt goed werken als er een wetenschappelijke en verantwoorde methode aan ten grondslag ligt. Geen crash diëten als bijvoorbeeld Sonja Bakker, deze hebben een drastisch tekort aan energiewaarde als basis, waardoor als je stopt, je weer aankomt en maar weer begint met een nieuw dieet (zie je de trend? een betere marketingtool bestaan er niet).  Dus kies, zoals gezegd, voor serieuze en uitgebalanceerde diëten die medisch verantwoord zijn. Veel commerciële diëten hebben geen wetenschappelijke achtergrond en kunnen de gezondheid schaden. Een gezond voedingspatroon bevat de juiste verhouding aan eiwitten (vlees, vis maar ook peulvruchten), vetten (beter olijfolie dan boter) en koolhydraten (volkoren brood, pasta), Eet zo min mogelijk geraffineerde producten (geraffineerd betekend dat ze een extra bewerking hebben ondergaan – dus eet muesli in plaats van cruesli), geen klant en klaar maaltjden / fast food en vermijd suikers – ook de ‘onzichtbare’. Veel groente, eet kleur.

Hoe snel mag je resultaten verwachten?

De duur van een voedingsplan is belangrijk. In de eerste weken zal je direct wat gewicht verliezen maar een deel daarvan is vocht. Daarna zal de naald van de weegschaal minder snel zakken omdat ons lichaam geleidelijk op de ‘reservestand’ overgaat. Het metabolisme vertraagt. Juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven sporten. Sporten zorgt dat je metabolisme hoog blijft. Als je je voedingsplan en sporten consequent blijft volgen, zal je langzaam maar zeker meer kilo’s kwijtraken.

Voordat je aan een dieet begint, is het goed om te weten wat je streefgewicht is. Hoeveel kilo’s wil of moet je kwijtraken? Moeten er 8 kilo’s af, dan zal het duidelijk zijn dat je aan 8 weken niet genoeg hebt. Het is goed dat je van tevoren weet hoe lang je er ongeveer over zult doen om het gewenste resultaat te behalen zodat je je daarop kunt instellen. Zoals bij veel dingen, is het een kwestie van volhouden en doorzetten, maar uiteindelijk zal je ervoor beloond worden!

Alles gaat om evenwicht en balans. In redelijkheid kun je – tenzij er sprake is van obesitas – het beste niet meer dan 2 à 3 kilo per maand afvallen. Heb je hulp nodig? Leef! Sportcentrum Olst-Wijhe biedt de mogelijkheid tot deelname aan de GLI (Gecombineerde Leefstijl Interventie) die (deels) vergoed word vanuit de basisverzekering. Verder bieden we het leefstijl programma Leef! zonder Overgewicht aan en starten we regelmatig met de Bye Bye Belly Challenge, een uitstekende mogelijkheid om een verantwoorde start te maken met afslanken! Door: Herbert Stoffels, eigenaar Leef! Sportcentrum Olst-Wijhe

Door: Herbert Stoffels, eigenaar Leef! Sportcentrum Olst-Wijhe

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on email